Montessoriförskolan Duvan är en ideell förening som sedan 1988 driver förskola för 38 barn i åldrarna ett till fem år. Duvan är centralt beläget på Gamla Väster i Malmö.

På Duvan finns tre avdelningar: lilla avdelningen med 13 barn mellan 1-3 år, Knyttegruppen med 13 barn mellan 3-4 år och Mullegruppen med 12 barn i åldrarna 4-5 år.

Flera av våra pedagoger är Montessoriutbildade, verksamheten bedrivs därför i enlighet med Montessoripedagogiken.

Engagemang och medbestämmande

Duvan bedrivs i föreningsform och beslutande organ är styrelsen som består av åtta föräldrar. Under den tid man har sitt barn på Duvan finns möjlighet att engagera sig i styrelsearbetet. Förutom att engagera sig i styrelsearbetet förväntas alla föräldrar ingå i någon av de olika arbetsgrupper som verkar för underhåll och trivsel. Det kan exempelvis gälla att sköta trädgården, reparera material, arrangera den årliga städdagen eller att ordna fest.

Som förälder till ett barn på Duvan har man således vissa åtaganden. Samtidigt skapar detta ett engagemang och en värdefull möjlighet att påverka och verka för en positiv och harmonisk miljö för våra barn.

Kontakten mellan föräldrar och pedagoger är viktig och förutom de dagliga mötena när barnen lämnas och hämtas genomför vi föräldramöten 1 gång/år, utvecklingssamtal 2 ggr/år samt årsmöte 1 gång/år. Alla föräldrar är dessutom när som helst välkomna att tillbringa en dag eller del av dag på Duvan med sitt barn.

Aktiviteter

Montessoripedagogiken genomsyrar hela vår verksamhet allt ifrån, förhållningssätt,  synsätt, miljö till pedagogiskt arbete.

1. Musik i hela huset har vi varannan vecka då alla tre avdelningar träffas för sång och dans.
  2. Gymnastik/rörelse har vi varje vecka på resp avdelning.
  3. Utflykter åker vi på varje år, en större och en mindre. Oftast blir det en utflykt till en djurpark eller liknande eftersom djur är något barnen fascineras av.
  4. Kultur finns för alla åldrar, bland annat teater, film, musik och sagor. Vi nyttjar oss i största möjliga mån av det rika utbud Malmö kan erbjuda.
  5. Fest ordnar vi alltid i samband med de större högtiderna, såsom jul, påsk, midsommar. Halloween firas på ruskigaste vis med maskerad. På sommaravslutningen och luciafesten är hela familjen välkommen. Givetvis firar vi också alla födelsedagar med sång och hurrarop.
  6. Utevistelse har vi varje dag. Vi försöker att utnyttja närheten till den vackra Slottsparken så ofta vi kan. Vi har även två lådcyklar som vi tar en sväng med när vädret tillåter. Annars har vi vår egen gård som vi använder oss flitigt av.
  7. Skapande i alla möjliga former sysslar vi med mycket och ofta. Detta gör att barnen får utlopp för sin fantasi och kreativitet.
  8. Skogsmulleverksamhet erbjuder vi våra äldsta barn. De åker då till skogen 7 gånger/termin och lär sig nyttiga saker om naturen, som djur, växter och förhållningssätt. De får även träffa ”Skogsmulle” vid ett par tillfällen. Dessa aktiviteter anordnas i samband med Friluftsfrämjandet och andra förskolor. Knyttegruppen erbjuds Knytteverksamhet med natur lära i deras närmiljö, Slottsparken. Detta erbjuds 7 gånger/ termin då Mullegruppen åker till skogen.