På husets första våning huserar Lilla avdelningen. På Lilla avdelningen finns tre pedagoger och 13 barn mellan 1-3 år.

I denna ålder händer det mycket i barnets utveckling. Det skall ”separera” från mamma och pappa och bli en egen individ. Det börjar successivt öva färdigheter och skall ”kunna själv” så mycket som möjligt. Det är just dessa färdigheter som betonas på Lilla avdelningen.

Små barn finner trygghet i fasta rutiner så dagens hålltider är alltid desamma. Varje dag börjar med samling då vi har upprop och sjunger sånger. Sedan är det dags för fruktstund och övriga aktiviteter. Efter lunch är det dags för vila, vilken för de små barnen anordnas utomhus. Barnen sover gott i vagnar under vind- och regnskydd. Givetvis finns en av våra fröknar med under hela vilan. Eftermiddagen ägnas åt nya aktiviteter och mellanmål.

Vi leker ute på vår gård i stort sett varje dag.

Så här kan en vecka se ut hos oss på Lilla avdelningen:

• Måndag: Rörelse
  • Tisdag: Utedag
  • Onsdag: Tema/Skapande
  • Torsdag: Tema/Skapande
  • Fredag: Musik och sång
    Varannan vecka ”Hela huset sjunger” med övriga avdelningar.